Τα διατροφικά οφέλη του μήλου

Φουλ σε βιταμίνες, αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες! Τα μήλα είναι ένα από τα αγαπημένα μας φρούτα. Πόσο σημαντικά είναι για την υγεία μας;
διατροφικα οφελη του μήλου

Τα μήλα είναι σχετικά φθηνό και εγχώριο φρούτο, εύκολα διαθέσιμο στην Ελλάδα. Τα μήλα τα συναντάμε σε διάφορα χρώματα, ανάλογα την ποικιλία - περίπου 2.000 χρωματικούς συνδυασμούς - από ανοιχτό κίτρινο και πράσινο έως το βαθύ κόκκινο.

Η γεύση και η υφή του μήλου ποικίλλουν. Άλλα είναι ζουμερά, μπορεί και αρκετά γλυκά έως και πικάντικα. Μπορούμε να αγοράζουμε μήλα σχεδόν όλο το χρόνο, αλλά παραδοσιακά η εποχή του μήλου είναι από τον Σεπτέμβριο έως και τον Φλεβάρη. 

Τα διατροφικά στοιχεία του μήλου

Τα μήλα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην προστασία των κυττάρων μας από τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούνται από διάφορους παράγοντες όπως τη ρύπανση, τον καπνό των τσιγάρων, τις ακτίνες UV. Τα αντιοξειδωτικά που περιέχονται στα μήλα, μπορούν να μας προστατεύσουν ακόμη και από τις φλεγμονές στο σώμα, που προκαλούνται από κακή διατροφή ή ορισμένα φάρμακα.

Τα μήλα περιέχουν επίσης διαιτητικές ίνες, οι οποίες διατηρούν ένα υγιές πεπτικό σύστημα, καθώς και τις Βιταμίνες Α και C που υποστηρίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Περιέχουν επίσης την απαραίτητη Βιταμίνη Κ για την πήξη του αίματος, Βιοτίνη (βιταμίνη Β7) για την αποδόμηση του λίπους και ιώδιο για την ισορροπημένη λειτουργία του θυρεοειδούς.

Όλοι ξέρουμε την γνωστή παροιμία - "Ένα μήλο την ημέρα, τον γιατρό τον κάνει πέρα" - όμως η καλή μας υγεία εξαρτάται όντως από τη συχνή κατανάλωση μήλων;

Μπορεί το μήλο να μειώσει τη χοληστερόλη;

Τα μήλα περιέχουν πηκτίνη, μία φυτική ίνα που βρίσκεται στα περισσότερα φυτά και μερικές πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η κατανάλωση ολόκληρων μήλων πλούσιων σε πηκτίνη, είχε αποτέλεσμα μείωσης της χοληστερόλης σε υγιείς εθελοντές, σε σύγκριση με το χυμό μήλου.

Μια μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση περίπου 75 γρ αποξηραμένου μήλου (δηλαδή περίπου δύο μήλα) βοήθησε στη μείωση της χοληστερόλης σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες.

Το μήλο κατά του διαβήτη

Τα μήλα έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη χάρη στην περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες. Αυτό, σε συνδυασμό με την υψηλή περιεκτικότητά τους σε φλαβονοειδή, μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη, η οποία είναι σημαντική τόσο για τη διαχείριση του σωματικού βάρους μας όσο και για την πρόληψη του διαβήτη.

Το μήλο κατά της παχυσαρκίας

Μελέτες έδειξαν ότι η πηκτίνη που που περιέχεται στα μήλα, μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του μικροβίου του εντέρου (βακτήρια του εντέρου), γεγονός που με τη σειρά του βοηθά στην πρόληψη της παχυσαρκίας και άλλων φλεγμονωδών διαταραχών.

Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω έρευνες για να αποδειχθεί ο παραπάνω ισχυρισμός στους ανθρώπινους πληθυσμούς.

Το μήλο και οι καρδιακές παθήσεις

Τα μήλα περιέχουν προστατευτικές ενώσεις όπως η κουερσετίνη, η οποία είναι ένα αντιοξειδωτικό που βρίσκεται σε πολλά φρούτα και λαχανικά. Σύμφωνα με σχετική αμερικανική έρευνα, διαπιστώθηκε ότι όσοι είχαν υψηλότερα επίπεδα κουερσετίνης (κυρίως λόγω κατανάλωσης μήλων) είχαν μικρότερο κίνδυνο για χρόνιες ασθένειες, συμπεριλαμβανομένων και των καρδιακών παθήσεων.

Πώς διαλέγουμε, μαγειρεύουμε και αποθηκεύουμε τα μήλα

Αν είναι δυνατόν, να αγοράζετε βιολογικά μήλα, καθώς μπορεί να είναι υψηλότερα σε αντιοξειδωτικά, σε αντίθεση με τις μη βιολογικές ποικιλίες.

Διατηρόντας τα στο ψυγείο, θα τα κρατήσετε πιο φρέσκα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Τα μήλα έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Διαρκούν κατά μέσο όρο για μερικές εβδομάδες. Για το λόγο αυτό, αν δεν τα βάζετε στο ψυγείο φυλάξτε τα κάπου σκιερά και δροσερά μέχρι να τα καταναλώσετε.

Πώς οι διαφορετικές ποικιλίες μήλου διαφέρουν διατροφικά;

Όλες οι ποικιλίες μήλου προσφέρουν διατροφικά οφέλη και πρέπει να καταναλώνονται ως μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που επισημαίνουν ότι τα μήλα ποικιλίας *Granny Smith μπορεί να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας!

Τι προσφέρει ο χυμός μήλου

Ένα ποτήρι (περίπου 150ml) χυμός μήλου, μετράει ως η μέγιστη δόση, ανεξάρτητα από το πόσο πίνετε. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζάχαρη από το χυμό μήλου απορροφάται γρηγορότερα στην κυκλοφορία του αίματος, καθώς οι χυμοί απελευθερώνουν σάκχαρα και απομακρύνουν τις φυτικές ίνες. Συνιστάτε αν είναι δυνατόν να προτιμάτε να πίνετε χυμό μήλου σε συνδυασμό με τα γεύματα. Με τον τρόπο αυτό, μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης τερηδόνας.

*Μήλα ποικιλίας Granny Smith (ή αλλιώς ξινόμηλα). Τα μήλα της ποικιλίας αυτής, πρωτοκαλλιεργήθηκαν στην Αυστραλία το 1868. Έχουν ανοιχτό πράσινο χρώμα και όσο ωριμάζουν, κιτρινίζουν. Στην αγορά θα τα βρείτε πριν ωριμάσουν, δηλαδή πράσινα! Έχουν τραγανή σάρκα και μια χαρακτηριστική όξινη γεύση. Η ποικιλία αυτή συναντάτε κυρίως σε ορεινές περιοχές.

Θρεπτική αξία - Ένα μήλο μετρίου μεγέθους περιέχει κατά μέσο όρο: