Pin It
Γλυκοπατάτα - Photo by Ela Haney from Pexels

Τι είναι η γλυκοπατάτα;

Τι είναι η γλυκοπατάτα; Η γλυκοπατάτα είναι ένα αμυλώδες λαχανικό με γλυκιά γεύση. Έχει λεπτή, καφέ φλούδα στο εξωτερικό και έγχρωμη σάρκα εσωτερικά. Πιο συχνά τη συναντάμε σε χρώμα πορτοκαλί, αλλά κάποιες ποικιλίες μπορεί να είναι λευκές, πορφυρές ή κίτρινες. Μπορούμε να τις φάμε μαζί με τη φλούδα τους ή ξεφλουδισμένες, ενώ τα φύλλα της γλυκοπατάτας είναι και αυτά βρώσιμα.

Kαι τα δύο γνωστά μας είδη πατάτας, μπορεί να ονομάζονται "πατάτες", όμως οι γλυκοπατάτες με τις λευκές πατάτες δεν έχουν καμία σχέση! Η γλυκιά πατάτα ανήκει στην οικογένεια των Περιπλοκοειδών, ενώ η λευκή πατάτα ανήκει στην οικογένεια Στρυχνοειδών.

Η διατροφική αξία της γλυκοπατάτας

Οι γλυκοπατάτες αποτελούν πλούσια πηγή φυτικών ινών. Περιέχουν μια σειρά από βιταμίνες και μέταλλα όπως σίδηρο, ασβέστιο και σελήνιο, ενώ περιέχουν τις περισσότερες από τις βιταμίνες Β και βιταμίνη C.

Ένα από τα πιο βασικά διατροφικά οφέλη της γλυκοπατάτας είναι η υψηλή αντιοξειδωτική δράση της με το γνωστό ως β-καροτένιο, το οποίο μόλις καταναλωθεί μετατρέπεται σε βιταμίνη Α. Προσθέτοντας λίγο ελαιόλαδο πριν τη φάμε, αυξάνεται η απορρόφηση του β-καροτένιου.

130 γρ. γλυκοπατάτα περιέχουν:

Θερμίδες

100 kcal

Λιπαρά

0 kcal

Υδατάνθρακες

7 γρ.

Πρωτεΐνη

2 γρ.

Μπορεί η γλυκοπατάτα να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου;

Σίγουρα δεν υπάρχουν ειδικές "σούπερ τροφές" που αποτρέπουν τον καρκίνο και ορισμένοι παράγοντες κινδύνου εμφάνισης καρκίνου δεν σχετίζονται με τη διατροφή μας, υπάρχουν ενδείξεις ότι η υγιεινή διατροφή μπορεί να μειώσει κατά πολύ τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου.

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν αντιοξειδωτικά, που βοηθούν το σώμα να προστατεύεται από τις "ελεύθερες ρίζες".

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα αντιοξειδωτικά που υπάρχουν στη φλούδα της γλυκοπατάτας, και ιδιαίτερα στη μωβ γλυκοπατάτα, βοηθούν στη μείωση της διαδικασίας οξείδωσης, μειώνοντας έτσι και τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Μην ξεφλουδίζετε τις γλυκοπατάτες σας, τρίψτε τις καλά πριν την κατανάλωση.


Σχετική μελέτη έδειξε επίσης ότι οι διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α, όπως λαχανικά, συμπεριλαμβανομένων και των φύλλων της γλυκοπατάτας, παρέχουν πιθανή προστασία από τον καρκίνο του πνεύμονα.

Πώς επηρεάζει το μαγείρεμα τη θρεπτική αξία της γλυκοπατάτας;

Το μαγείρεμα της γλυκοπατάτας μειώνει τα επίπεδα β-καροτίνης. Το βράσιμο φαίνεται να έχει υψηλότερη κατακράτηση σε σχέση με το ψήσιμο. Τα καλά νέα είναι ότι η μαγειρεμένη γλυκοπατάτα αυξάνει την περιεκτικότητα σε βιταμίνη C.

Συνταγές με γλυκοπατάτα: